Tordai szerint fideszes oligarcháknak adnák koncesszióba az utakat, Gulyás szerint nincs erre alkalmas magyar cég

2021. június 14. – 17:25

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Hétfőn az Országgyűlés plenáris ülésén is téma volt a terv a hazai gyorsforgalmi utak jelentős részének koncesszióba adására. A 24.hu írta meg az Európai Unió közbeszerzési értesítője alapján, hogy 2000 kilométernyi gyorsforgalmi útszakasz fejlesztését, felújítását és fenntartását adná koncesszióba a kormány 35 évre. Erről a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tett közzé uniós felhívást.

Tordai Bence a Párbeszéd képviselője azt kérdezte a kormánytól, vajon mi a cél ezzel, és melyik fideszes oligarchának akarják átjátszani a magyar közutakat. Tordai számítása szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak. Vannak hasonlóra példák Magyarországon, elég csak a kaszinók vagy a trafikok koncesszióba adására gondolni. Tordai szerint „a hírek arról szólnak, hogy a nyertes Szíjj László lesz, a negyedik leggazdagabb magyar, Orbán Viktor egyik kedvenc oligarchája”, aki az Adrián járó luxusjachtot, a Lady Mrd-ot is fenntartja, amelyen magyar politikusok, például Szijjártó Péter vendégeskedett.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter válaszában azt mondta: Tordai saját magát cáfolta meg a felszólalása közben, ugyanis ő is elismerte, hogy egy uniós, nyílt közbeszerzésről van szó, amelynek nyertese bármelyik európai uniós cég lehet.

Aligha van Magyarországon egy olyan cég, amely ilyen nagyságrendű feladatokat vállalni tudna – mondta a miniszter.

Nem arról van szó, hogy valaki az utakat csak működtetni fogja, ahogy azt a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. teszi, ahol egyébként döntően a külföldi kamionosok által fizetett bevételből több mint 300 milliárd forint bevétel folyik be a költségvetésbe. Gulyás elmondása szerint itt arról lesz szó, hogy „valaki utakat épít, és az építés után ennek az építkezésnek a működtetéséből részesül, illetve költségvetési támogatást kap”.

„A magyar államnak abban a kérdésben kell döntenie, hogy mi építjük-e meg ezeket az utakat költségvetési pénzekből, amelyhez forrásokat kell előteremteni vagy hitelt felvenni. A másik lehetőség, hogy a koncesszor kockázatot is vállalva épít utakat.” Gulyás szerint így olyan utak is megépülhetnek, amelyek Magyarország tranzitország szerepét erősítik.

Gulyás arra kérte Tordait, hogy ne vádoljon meg egyetlen magyar nagyvállalkozót sem előre egy közbeszerzésen való győzelemmel, hanem nézze azt, hogy ez megéri-e ez országnak: jó befektetés-e, épül elég út, és megfelelő minőségűek lesznek-e ezek anélkül, hogy a költségvetés terheit növelnék vagy az államadósságot növelnék. Gulyás megjegyezte még, hogy rossz példát ő is tud mondani a múltból: „Az M5-ös autópálya koncesszióba adásával az egykori szocialista kormány hatalmas profitot biztosított évtizedekre külföldi beruházóknak, ezt szeretnénk elkerülni.”

„Miniszter úr félrebeszél” – mondta ezután Tordai Bence, majd felolvasta, hogy egyáltalán nemcsak új utak építéséről van szó, hanem meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek (1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatait tartalmazza a kiírás. Tordai szerint Szíjj László cégcsoportján kívül nincs olyan vállalat, amely ezt a feladatot itthon el tudná látni, úgyhogy „több Paks 2-nyi pénzt akarnak kijátszani a bukásuk előtt a fideszes oligarcháknak.

2022-ben önök át fogják adni a kormányrudat, és mi egy fillért nem fogunk fizetni az ilyen koncessziók keretében az önök oligarcháinak.”

Hétfőn a Kormányzati Tájékoztatási Központ azt közölte: több más európai országhoz hasonlóan a kormány döntése értelmében Magyarország is koncessziós eljárás útján valósítja meg az autópálya-felújításokat, tekintettel arra, hogy az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni.

Az ügyre Karácsony Gergely főpolgármester, miniszterelnök-jelölt is reagált a Facebookon, ahol azt írta, „suttyomban akarja ellopni a Fidesz a magyar autópályákat. Ha van közbotrány, hát ez az. Ennek a közbotránynak az lesz a következménye, hogy a közvagyon csökken, az autósok terhei viszont üzembiztosan nőni fognak.”

Itt írtunk bővebben arról, hogy Magyarországon visszajöhetnek a koncessziós sztrádaépítések.